تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
تکاب خبر و آدرس
tekab.LXB.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ
أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ
أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ وَ
أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى يَدَيْك سلام بر تو اى مولاى من،
من دلبسته تو و آگاه به شأن دنيا و آخرت توام،
و به دوستى تو و خاندانت به سوى خدا تقرّب مى جويم
و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار مى كشم
آنچه از شواهد برمیآید کشتی از گذشته های دور با زندگی انسان عجین بوده است. اولین نشانه در کشتی مربوط به کشور پهلوان خیز ایران و یا تمدن سومریان است که حدود 6 هزار سال پیش در قسمت جنوبی بینالنهرین می زیستهاند. در طی سالیان دراز این ورزش در اثر عوامل مختلف اشکال متفاوتی به خود گرفته است. در عصر پارسیان و هخامنشیان فنون کشتی تکامل بیشتری پیدا کرد و پهلوانان در نزد پادشاهان دارای قرب و احترام خاص بودند. در دوران سلطنت اردشیر دوم، برای نخستین بار جمعی از جوانان دلیر یونانی برای امر سپاهیگری در ارتش ایران اجیر شدند و آنان که تجربههایی در المپیک باستان داشتند، در ایران نیز به انجام مسابقات پرداختند که کشتی گرفتن یکی از آنها بود. در مصر باستان هم کشتی از احترام خاصی برخوردار بود. قدیمیترین شرح کشتی در مصر مربوط به نقشهایی است که در یک مقبره از سلسله پنجم (2320 تا 2470 قبل از میلاد) با شکلهایی از شش زوج کودک نقاشی شده است که در حال کشتی گرفتن هستند. قدیمیترین مدرکی که به دست آمده است در سال 1938 به وسیله دکتر اسپیر نماینده دانشگاه پنسیلوانیا و همراهانش بوده که در هنگام کاوش در ویرانههای معبد گیاناجه نزدیک بغداد کشف شده است. این مدرک شامل دو لوح بود که یکی از سنگ و دارای دو شکل برجسته از انسان در حال مبارزه و دیگری از برنز که صورت دو نفر کشتیگیر را نشان میداد که هر یک کمر دیگری را گرفته است. این آثار متعلق به سومریان است که در حدود شش هزار سال قبل میزیستهاند. کشتی یکی از رشتههای ورزشی المپیک باستان در یونان بود و یونانیان به قهرمانان خود احترام فراوانی میگذاشتند. در قرنهای متمادی کشتی پهلوانی در ایران رواج فراوانی داشته است. در شاهنامه فردوسی حماسهسرای بزرگ ایران اشعار فراوانی در این مورد وجود دارد. با پیدایش فرهنگ و تمدن اسلام، فرهنگ پهلوانی، دلیری و سلحشوری نقش بسیاری در این ورزش ایفا نمود. اسلام ارزش ورزش کشتی را در تزکیه نفس و خودسازی خلاصه میکرد که میتوان آن را در زورخانهها جستجو کرد. بدین ترتیب قرنها پهلوانان فراوانی در ایران زمین ظهور کردند، از پوریای ولی تا سیدحسن رزاز و ورزش کشتی با زندگی مردم این سرزمین عجین شده است. کشتی امروزه یکی از شایعترین ورزشها در دنیا محسوب میشود زیرا از سنن و آیین ملی نشأت میگیرد. کشتی آماتور (غیرحرفهای) در اولین دوره بازیهای المپیک نوین در آتن به سال 1896 احیا شد. در آن دوره مسابقه کشتی هیچ محدوده زمانی نداشت و تا هنگامی که برنده مشخص شود، مسابقه ادامه مییافت. برای پیروز شدن هر کشتیگیرمیبایست حریفش را سه با ربه زمین میزد. در اولین دوره المپیک تنها کشتی فرنگی حضور داشت و مسابقات در دسته بیوزن انجام شد. کشتی فرنگی پس از انقلاب فرانسه توسط فرانسویان در اروپای غربی رواج یافت. مسابقات کشتی آزاد نخستین بار در المپیک 1904 سنت لوئیز به بازیهای المپیک وارد شد. مسابقات جهانی کشتی فرنگی از دهه 1930 و کشتی آزاد نخستین باردر سال 1951 برگزار شده است. روسیه، ایران، ترکیه، بلغارستان، و ایالات متحده بیش از سایرین در این رشته ورزشی موفق بودهاند.
هزینه های میلیاردی، پروژه های عمرانی بزرگ، مسابقه های سطح بالا، تماشاچیان ملیونی و کلی احترام و افتخار و ارزش برای قهرمانان. این ها همه و همه نشان از جایگاه بلند ورزش و میزان اهمیت و توجه جامعه به آن است. اما آیا تا کنون از خود پرسیده اید که این جایگاه و منزلت ورزش ناشی از چیست؟ به عنوان یک قهرمان از خود پرسیده اید که آیا در بین مردم و جامعه ارزش والایی دارید؟ آیا تنها نیروی بدنی و پیروزی های شماست که باعث احترام محبوبیت و شخصیت بالای شما در بین مردم است؟ جامعه و مردم در مقابل حمایت هایی که از شما می کنند چه خواسته و توقعی از شما به عنوان یک قهرمان دارند؟
1- ایمان: اولین خصوصیت یک ورزشکار مسلمان، ایمان و تقوای اوست. نیرومند بودن به تنهایی از نظر اسلام ارزشی ندارد.
آن چه معیار ارزش است، تقوا است. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
"انّ اکرمکم عندالله اتقیلکم؛
گرامی ترین شما نزد خدا، پرهیزکارترین شماست."
البته انسان پرهیزکار و با ایمان، هر چه قوی تر و نیرومندتر باشد، بهتر است، اما قوی بودن به تنهایی کافی نبوده و ملاک ارزش نخواهد بود؛ از این رو در حدیث نبوی می خوانیم:
مولانا واعظ کاشفی، دانشمند قرن نهم و دهم هجری، در باره خصوصیات یک پهلوان واقعی چنین می نگارد:
"اگر پرسند: که را پهلوان توان گفت؟ بگوی: آن کس که دوازده صفت داشته باشد، و آن عبارتنداز:
اول: ترس از خدا [و به عبارتی خشیت از خدا داشته باشد، به جهت این که هم علم در این صفت دارد و هم قوّه و قدرت، که بدون ترسو از خدا، مایه فساد و نشر است]؛
دوم: متابعت از شرع؛
سوم: تن قوی؛
چهارم: زبان خوش؛
پنجم: دل دلیر [تن قوی دارد، جان و روان قوی و ظرفیت بسیار که از حرف سخت و درشت جاهلانه، از کوره در نرود و متابعت هوای نفس نکند، که مبادا بر این سبیل به دیگران آسیب رسد]؛
ششم: فرد کامل؛
هفتم: صبری تمام؛
هشتم: علم به کمال؛
نهم: تلاش و کوشش دایم؛
دهم: خلقی پسندیده؛
یازدهم: دوری از حرام و پوشانیدن خویش از محرمات و ستر عورات و اجتناب از محرمات الهی.
اگر ورزش را به عنوان یک پیشه و حرفه در نظر بگیریم اخلاق ورزش گونهای، اخلاق حرفهای است. به تعبیر دیگر همانطور که ما در پزشکی، مهندسی، تجارت و اقتصاد نیاز به پیروی از هنجارهایی داریم، ضرورت پیروی از هنجارها در اینجا هم حس میشود.
عده ای شعار ورزش قهرمانی را برترین، بهترین، سریعترین و چابکترین و .. ذکر کرده اند. ورزش قهرمانی بخشی از منظومه کلان تری است که جهان ما را در بر گرفته و آن اقتصاد آزاد نام دارد. در این گستره هر کسی باید کالاهای خود را عیان کند و برترین کالا طبیعتاً ارج و قرب بیشتری دارد.
در این میان نیرو و توان و بدن انسان هم به عنوان یک کالا که باید ارزیابی شود مورد توجه قرار می گیرد. از الزامات ورزش قهرمانی، آوردن حداکثر فشار و انرژی برای ثبت استاندارها و معیارهای بهتر است. اما پرسشی مهم در اینجا سر بر می آورد و آن این است که چه محدودیتهای اخلاقی در این زمینه باید وجود داشته باشند. این محدودیتها نه تنها باید مورد توجه قهرمانان قرار گیرند که نهادها و نظامهای ورزشی هم باید بدانها عطف توجه نشان دهند.
نهادهای قانونی ورزش با نظارت شدیدی بر افراد و نهادهایی که می توانند از مواد نیروزا استفاده کنند سعی می کنند یک مانع حقوقی برای سوء استفاده از قوانین و میلی سرسام آور که برای پیروزی وجود دارد پیدا کنند. از سوی دیگر تکنولوژی جدید بسیار به مدد ورزش آمده تا خطاهای انسانی و همچنین سوء استفاده هایی که می توانند صورت گیرند به حداقل ممکن خود برسند. این اما همه ماجرا نیست.
اولاً موضوع اخلاق رابطه است و رابطه صرفاً رابطه با رقیب محسوب نمیشود. موضوع اخلاق رابطه با هم تیمی و حتی با خود هم هست. هیچ قانونی ورزشی نمی تواند به یک بازیکن فوتبال بگوید چگونه با یار خودی رفتار کند و چگونه حب و بغضهای شخصی را در رابطه ای ورزشی و انسانی که با هم تیمی اش دارد دخالت ندهد.
از سوی دیگر معرفت اخلاقی علاوه بر آنکه از جنس ارتباط است از جنس معرفت هم هست یعنی چیزی بر معارف ما میافزاید. اینکه در یک مسابقه تنها یک تیم قهرمان می شود و اینکه ورزش علاوه بر قهرمانی کارکردهایی دیگر برای سلامت روح و جسم دارد و اینکه ورزش یک زندگی فشرده شده است همه معارفی هستند که هرچند تأثیرات اخلاقی زیادی دارند اما بیش و پیش از آن، اینها بر معرفت ما می افزایند. معرفتی که بسی به کار ما می آید.
ورزش غیرحرفه ای البته شاید به اندازه ورزش حرفه ای به اخلاق ویژه نداشته باشد. اخلاق حرفه ای اخلاق یک پیشه و یک حرفه است و همانطور که تجارت، اقتصاد، فکر ، تکنولوژی، پزشکی و رسانه نیز به اخلاقی خاص خود نیاز دارند ورزش حرفه ای نیز بدین اخلاق نیاز دارد. در این میان دغدغه متفکران اخلاق ورزش حرفه ای آن است که به معیارها و کدهایی اخلاقی توسل جویند که میان همه فرهنگها و هویتها مشترک است هرچند که پاره ای معتقد هستند این امید را باید کمرنگ کرد چرا که تفاوتهای فرهنگی تأثیر خود را بر تفاوتهای معیارهای اخلاقی ورزش حرفه ای هم خواهند گذاشت.
با این همه مدافعان یک اخلاق ورزش حرفه ای عام و جهانشمول تأکید دارند اگر معیاری بتواند این جهانشمولی را به وجود آورد همان قاعده طلایی است. بر طبق این قاعده کاری را که نمی خواهی با تو بکنند با دیگری مکن. به نظر این افراد این قاعده است که نه تنها همه ورزشکاران حرفه ای باید بر طبق آن رفتار کنند که اینگونه هم رفتار می کنند.
به طور مثال اگر فوتبالیستها از قاعده بازی جوانمردانه پیروی می کنند مبتنی بر قاعده طلایی از آن پیروی می کنند. این قاعده با گونه ای فایده گرایی هم قابل توجهی است. اینکه اگر تو به این حرکت دست نزنی طرف مقابل تو هم همین شیوه را اتخاذ خواهد کرد.
دین اسلام، همواره به عنوان دین کامل و جهان شمول به تمامی زوایای یک زندگی سالم می اندیشد و همه راه های منتهی به سعادت دنیا و آخرت را برشمرده است. ارزش تندرستی جسمی در نگاه اسلام نیز بر کسی مخفی نیست و طبیعتاً ورزش هایی که در تندرستی انسان مفیدند مورد تأیید اسلام می باشند.
تمام آنچه در اخلاق عمومی وجود داشته و متناسب و قابل پیاده شدن در میادین ورزشی می باشد، باید مورد عمل قرار گیرد.
برخی از وظایف و فضایل اخلاقی که یک ورزشکار باید آن را در میادین ورزشی رعایت کند، عبارت اند از: جهاد با نفس اماره، گذشت، رقابت جوانمردانه و... .
گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، در پی قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی آزاد جمهوری اسلامی ایران در رقابتهای جام جهانی آمریکا، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی از کشتیگیران و مربیان تیم ملی کشتی آزاد تقدیر کردند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
کسب مقام قهرمانی جام جهانی را به کشتیگیران و دست اندر کاران تیم ملی کشتی آزاد کشور عزیزمان ایران تبریک میگویم و از اینکه فرزندانمان توانستند بار دیگر در عرصه بین المللی برای این ملت شریف افتخار آفرینی کنند خدا را شکر میکنم.
آسمان میخندد. زمین پایکوبی میکند. در زمین و آسمان هنگامهای برپاست. آسمانیان سردرگوش هم گذاشته، با شادی و سرور، سرود مقدم دلدار را زمزمه میکنند. ملائک زمان و زمین را گلباران میکنند. از خانه خدیجه نوری میدرخشد که عالم را روشن کرده است. فرشتگان صف به صف ایستادهاند تا......مهدی جانم ولادت مادرت زهرا مبارک
ولادت حضرت فاطمه و روز مادر بر تمام ایرانیان و بخصوص فرهنگیان مبارک
بیش از هفت میلیارد نفر در جهان زندگی میکنند و بعید است که ما بتوانیم با همه این آدمها کنار بیاییم.
هری ریس، محقق تعامل اجتماعی و استاد روانشناسی در دانشگاه روچستر در این زمینه میگوید: "برخی روابط هستند که میتوانند حتی سلامت شما را تهدید کنند. اینگونه روابط موجب پریشانی احساسی و بعضاً جسمی میشوند."
در ادامه، شش نوع رابطه اضطرابزایی که ما در طول زندگیمان امکان برخورد با آنها را داریم و چگونگی تأثیر این روابط بر سلامت روانی ما و راه مقابله با آن، آورده شده است: کسی که شما را دوست ندارد
بیش از هفت میلیارد نفر در جهان زندگی میکنند و بعید است که ما بتوانیم با همه این آدمها کنار بیاییم. مارسیا رینولدز، روانشناس، میگوید که کنار نیامدن با همگان، در واقع به شما کمک میکند تا بر چیزهایی که واقعاً اهمیت دارند تمرکز کنید. او میگوید: "هر چه بیشتر دیگران را همان شکلی که هستند، بپذیرید و برای تغییر دادن افکار و شخصیت آنها تلاش نکنید و با آرامش و دقت گوش دهید، بیشتر میتوانید بدون توجه به اینکه آیا فلان کس شما را دوست دارد یا نه، به سمت اهدافتان حرکت کنید."
ریس توصیه میکند که در برخورد با کسانی که تنها کاستیهایتان به چشمشان میآید، روی ویژگیهای مثبت خود تمرکز کنید. برای این کار میتوانید یک دفتر تهیه کرده و ارزشهای فردی خودتان و اینکه چگونه برای حفظشان تلاش میکنید را در آن یادداشت کنید.
اداره امور جوامع شهری با پیچیدگی های بسیاری که ره آورد پیشرفت بشر و توسعه دانش انسان ها و خلق تکنولوژی مدرن و فرامدرن است، نیاز به برخورداری از آگاهی و علم اداره امور این قبیل جوامع است که ما نیز به سهم خود باید در فراگیری آن کوشا باشیم. از عمده ترین ابزاری که در این زمینه باید استفاده کامل به عمل آید تأمین منابع درآمدی برای نهادهای متولی اداره شهرها یا به عبارت دیگر شهرداری ها است که ضرورت دارد برای پیدایش آن با بینشی کامل اقدام شود. موضوع درآمدهای شهرداری ها بسیار وسیع و در عین حال بسیار پرجاذبه است.
عوارض یکی از مهم ترین منابع درآمدی شهرداری است که مبلغ آن تعیین و به اطلاع شهروندان می رسد. اما سوالی که برای برخی از شهروندان به وجود می آید این است که این عوارض را چه کسی تعیین می کند و چرا باید آن را پرداخت کنند؟
مراجع قانونی تصویب عوارض
مجلس شورای اسلامی: اصلی ترین ارگان وضع قوانین جهت شهرداری ها است که بر اساس مکانیسم مورد عمل، اقدام به وضع قوانین می کند.
مجلس تشخیص مصلحت نظام: بر اساس مقررات خاصی اقدام به وضع قوانین می کنند که در ارتباط با شهرداری ها نیز مصوبات مجمع فوق لازم الاجرا است.
حتما می دانید سابقه قانونگذاری در ایران حدود یکصد سال است. یعنی از زمانی که کشور ایران دارای قانون اساسی شد یکصد سال می گذرد ودر این یکصد سال قوانین متعددی برای اداره کشور ومملکت در مجلس بتصویب رسیده است که شاید به دهها جلد کتاب پانصد صفحه ای برسد .
قانون به معنای اعم هر قاعده یا دستور کلی است که از طرف قوه حاکم کشور وضع می شود واطاعت از آن اجباری است .قانون به معنای اخص را قوه مقننه وضع می کندیعنی مجلس شورای اسلامی با شرایط وتفصیلی که در آیین نامه داخلی مجلس مقررگردیده است .
در بیان وتعریف دیگر ، قانون مجموعه باید ها ونباید هایی است که شیوه رفتار آدمی را در زندگی اجتماعی تعیین می کند . انکه نظم در جامعه ایجاد می کند وسبب امنیت و آرامش مردم می شود ،این قانون است ،در صورتی که قانون عمل شود.
وجود قانون برای جامعه ضرورت دارد ،یعنی افراد یک جامعه باید در رفتار وکردارشان حدود ومرزهایی را رعایت کنند تا همه بتوانند به نحو مطلوب وشایسته از زندگی بهره های مادی ومعنوی برگیرند . اگر مرزها وحدود در هم بریزد وقانون حاکم نباشد جامعه به هدف خود نخواهد رسید، پس قانون به دلیلی که گذشت برای هر زندگی اجتماعی ضرورت دارد .
نیاز به قانون از ضروریات است . ما انسانها نیاز به قانون داریم تا انسانها میل به خودسری پیدا نکنند . هر کس بخواهد خود وبنی نوع خود آزاد باشد باید اطاعت قانون کند . ازادی واقعی در جایی است که قانون باشد ونباید فراموش کرد که رشد وپیشرفت واداره جامعه جزء در سایه قوانین ومقررات و وضع محدودیت ها میسر نیست .قانونمندی رابه هیچ قیمت نباید از دست داد. اگر بند قانونمندی پاره شد آشفتگی ظهور می کند وهمه چیز بر هم می ریزد . قانون باید فصل الخطاب همگان در اداره جامعه باشد ،رعایت قانون یک اصل است .در سایه قانونگرایی تبار گرایی به حاشیه رانده می شود وشایسته سالاری در عزل ونصب ها جایگزین آن می گردد .یکه سالاری واستبدادبرای همیشه به فراموشی سپرده می شود ورای اکثریت ،انتخابات ،قوه قانونگذاری وبا لاخره آیین نامه ومصوبات قانونی جایگزین آن می شود .اگر ما بخواهیم امنیت داشته باشیم ،استقرار امنیت در گرو شجاعت ،قاطعیت در اجرای قانون است ودولت بعنوان مجری قانون است .قانون پشتیبان مال فجان و آزادی است زیرا بدون این سه امنیتی وجود نخواهد داشت وبدون امنیت پیشرفت میسر نخواهد بود . قانون تنها مرجع تنظیم کننده روابط فرد وجامعه وجوامع با یکدیگر می باشد . قوانین خوب وضع را بهتر می سازد وقانونهای بد قانونهای بدتری بدنبال دارد .وباید بدانید بدبختی ملت هایی که دارای قانون هستند بسیار کم است .
هر جا قانون نباشد سعادت وبرکات نیست .ما باید یاد بگیریم به قوانین هر چند مخالف نظر وسلیقه شخصی امان باشد احترام بگذاریم . کشور یعنی حاکم ،قانون ،اگر قانون حاکم نباشد مملکت وکشور نیست ،حاکم باید قانون باشد وهر کس باید از خودش بترسد یعنی اگر من بد کردم بترسم .این است معنی اجرای قانون ،این است کشور قانونی . این قانون برای این است که از بعضی از مردمان فاسد جلوگیری کنند .
انچه که لازم است شماها وملت بداند این است که ملت ایران باید تمرین قانون پذیری را بکنند . اگر ما عادت بکنیم به رعایت قانون در خیلی از جاها مشکلاتمان حل خواهد شد .عمل به قانون گاهی تلخی هایی بدنبال دارد که این تلخی ها را باید از جنس تلخی داروهایی دانست که پزشک برای در مان مریض تجویز می نماید . اجرای یکنواخت وبا قدرت قانون ،سلامت جامعه را تامین می نماید .قانون وقتی عنوان قانونیت پیدامی کند که مجلس تصویب کند .مجلس شورای اسلامی علاوه بر تصویب حق نظارت مستمر بر اجرای قوانین را هم دارد . وباید توجه شود همه اصلاحات در پناه قانون انجام گیرد .قانون زاییده اراده عمومی است .قانون وقتی قانون است که بایستی برای همه افراد مساوی اجرا شود . قانون همان چیزی است که فرد یا گروه ویا همه مردم آنرا وضع می کنند . غیر از این منبعی برای قانونگذاری نداریم . قانون باید منافع همه افراد جامعه را تامین کند . پس یک ویژگی قانون این است که باید برای منافع همه انسانها یی که در آن جامعه زندگی می کنند موثر ومفید باشد وبه بهترین وجه آن منافع را تامین نماید .بعضی ها پیدا می شوند که روحیه قانون پذیری را ندارند ،یعنی از روی قانون عبور می کنند وزیر پا می گذارند .روحیه عبور از قانون ،روحیه خوبی نیست که در بعضی از ماها ممکن است باشد .ماباید نسبت به قانون متعبد باشیم .به قانون به عنوان موجودی مقدس احترام بگذاریم .
استاندار آذربایجان غربی ، طی حکمی مهدی قهرمانی فرماندار تکاب را به سمت مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان غربی منصوب کرد .
همچنین بر این اساس صیاد شیرمحمدی ، بخشدار تخت سلیمان با حفظ سمت به عنوان سرپرست فرمانداری تکاب شد .
آقای شیرمحمدی اصالت تکابی داشته و تجربه حضور در بدنه فرمانداری تکاب از ابتدا، از مزایای حضور ایشان در سمت جدید می باشد.
حمایت اکثر جریان های سیاسی و اجتماعی شهرستان تکاب از آقای شیرمحمدی از دیگر نکات مثبت حضور ایشان در سمت فرمانداری تکاب می باشد.
گفته می شود: فرماندار جدید تکاب یکی از مسئولان ستاد انتخاباتی خاتمی رئیس جمهور اسبق کشور در استان های شمالغرب می باشد .
خاطر نشان می شود شریف پور مدیرکل سابق امور روستایی استان آذربایجان غربی به دلیل شرکت در انتخابات آینده مجلس از سمت خود چندی پیش استعفا داده بود.
اردوی راهیان نور در دانشگاه پیام نور تکاب برگزار شد.، تعداد 130 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور تکاب و دانشگاه آزاد اسلامی، با همکاری بسیج دانشجویی به مناطق جنگی جنوب کشور اعزام شدند. که تعدادی از این اعزام ها از میان خواهران بسیجی شهر تکاب بودند.
و مسئول هماهنگ کننده و امورات محوله به عهده روح اله رضوانی مسئول بسیج دانشجوئی تکاب بوده و با هماهنگی های لازم از زحمات سرهنگ کاظمی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه تکاب نمیتوان چشم پوشی کرد . در ضمن حاج بلال روحی و حاج آقا خدائی فام و حسن احسانی و اصغر اکبری در این سفر پر بار همراه راهیان نور به جنوب اعزام شدند.
18 فروردین 1377 روز تلخی برای فوتبال ایران بود. روزی که یک ستاره واقعی را از دست دادیم. سیروس قایقران به همراه پسرش در یک تصادف جان به جان آفرین تسلیم کردند و امروز یکی از با معرفتترین ستارههای فوتبال ایران را نداریم.
سیروس قایقران یک ستاره واقعی بود نه یک ستاره کاغذی و اینستاگرامی! مردم دوستش داشتند چون به معنی واقعی مردمی بود. فخرفروشی نمیکرد دست ضعیفان را میگرفت بدون آنکه به فکر جنبه نمایشی و شعاری آن باشد.
سیروس قایقران اینگونه در قلب فوتبالدوستان ایرانی و بخصوص مردم خونگرم انزلی جاودانه شد. او کاپیتان دوست داشتنی تیم ملی ایران بود. احمدرضا عابدزاده مرد محبوب فوتبال ایران دوست صمیمیاش بود و هنوز هم عابدزاده هر وقت به انزلی میرود بر سر مزار سیروس قایقران حاضر میشود.
سیروس در سال 1363 به تیم ملی دعوت شد و در سال 66 تنها فوتبالیست شهرستانی بود که شادروان دهداری بازوبند پرافتخار کاپیتانی تیم ملی ایران را به بازوان او بست. در سال 67 در جام ملتهای آسیا در قطر ، تیم ملی ایران با رهبری سیروس به مقام سومی دست یافت و در سال 69 تیم ایران را با گلهای زیبایش پس از 20 سال به قهرمانی در بازیهای آسیایی پکن رساند.
قایقران را تیمهای آلمانی میخواستن اما او ترجیح داد به تیم الاتحاد قطر برود او از نظر فنی هم یکی از بهترین بازیکنان ایران و آسیا بود ولی آنچه یاد و خاطره سیروس قایقران را در قلبها زنده نگه داشته ویژگی مردمی این ستاره بود نه دریبلها و شوتهای سرکش و مهارنشدنیاش. قایقران هفده سال است که در بین ما نیست اما همچنان اهالی فوتبال یاد و خاطرهاش را زنده نگه میدارند و برای بسیاری از ستارههای فوتبال ملوان افتخار بزرگی است که با قایقران مقایسه شوند.
صبح همه تکابیهای عزیزم و شهروندان آذربایجانغربی بخیر
از اینکه خداوند دوباره عمری برایمان افزونی داشت که بتوانیم
در سال 1394 نفسی بکشیم و در خدمت دوستان و عزیزان
و همشهریان عزیزمان باشیم خداوند متعال را شکر میگوئیم.
شمیم باد بهاران به دشت و لاله دمید شکفته شد زمین و مرغ به باغ چمید
بیا و درین عید نو بخوان با من که روز نو رسیده است و روزگار امید
عیدتان مبارک. نوروزتان پیروز. امید که سال گذشته سال خوبی برایتان بوده و آماده ورود به سالی پرکارتر، پربارتر، و سرشار از موفقیت بیشتر شده باشید. بیایید همه با هم در مناجات آغاز سال نو دعا کنیم که سال ۱۳۹۴، سال صلح و سال دوستی برای همه مردم جهان باشد. سالی پر از امید برای مردم دنیا به ویژه در کشورمان ایران. سالی پربرکتتر و با رفاه بیشتر برای همه. سالی بدون تبعیض برای یکایک مردم در ایران و جهان. سالی که در آن فقر کمتر روی بد خود را به مردمان در سراسر جهان نشان دهد و کسی چهره کریه گرسنگی و نداری را نبیند. سالی سراسر شادی و محبت و دوستی برایتان آرزو میکنیم.
ما همیشه سالهای قبل را یاد میکنیم و پس بدرستی یاد بگیریم در هر سال و سال جدید احترام بزگترها را نگهداریم به فکر همنوعانمان باشیم در محله
و تلاش کنیم که مردم از چشم و زبانمانان در هراس باشند به مردم توهین نکنیم و تهمت نزنیم و در عروسی و عزای مردم شرکت کنیم و کمک حال ایتام
باشیم بیشتر خودمان باشیم تا دیگران ولی به فکر دیگران باشیم تا خودمان از منیت هایمان بت نسازیم و خداوند را فراموش نکنیم.شاید در سال گذشته
دلهائی را شکسترم و چشمهائی را گریان کردیم و گره از کار کسی باز نکردیم بیائید امسال این اخلاق را عوض کنیم و نوین تر فکر کنیم .
در خودمان بتوانیم تا حدودی در رفتار و کردارمان تغیراتی ایجاد کنیم و هر چند نمی توان بنیانی کار کرد ولی میتوان جرقه زد و کمی متحول شد.
در این راه مانند سالیان قبل پست و بلند بسیاری پشت سر نهاد و مثل همیشه نتوانست همه را در همه موارد از خود راضی نگاه دارد. هر زمان تلاش کردیم دلی را شاد کنیم، آزردگی به دل دوستی دیگر نشاندیم؛ و این راز همچنان سر به مهر ماند که چه کنیم تا همه راضی باشند. حال فقط دعا میکنیم که خود دچار بغض و تبعیض نشده باشیم و خدای ناکرده به عمد یا به سهو کفه را به سوی یکی سنگین نکرده باشیم.
اعتقاد داریم تغییر اجتنابناپذیر است و هر آمدنی رفتنی در پی دارد و خرم آن روز که میرویم، شاد و خرامان بار خود برداریم و راه خود برویم و بدانیم اگر در آینده به پشت سر خود نگاه کردیم، شاد خواهیم بود و با لبخند به گذشته مینگریم، نه با هراس و شرمندگی و نگرانی از خدای ناکرده مخروبهای که به جای گذاشتهایم.
سالها و ایام گاهی خیلی خوب و پربار هستند؛ و گاهی هم خیلی خوب نیستند و فقط خوب هستند و اندکی کمبارتر. ولی مهم این است که همواره جهتی رو به بالا دارند و به سوی عدل میروند؛ نه به سوی ظلم:
دور فلکی یکسره بر منهج عدل است خوش باش که ظالم نبرد راه به مقصود (حافظ)
مانند تغییر در ماه و سال، چه سال گذشته خیلی خوب گذشته باشد و چه کمی خوب، همواره سال نو را با شادی آغاز میکنیم و آرزوی سالی بهتر داریم. البته سال قبل و روزهای خوبش فراموشمان نمی شود با همه پست و بلندش ولی لازم است که برای سال نو گامهای محکم تری برداریم و با روی خوش به استقبال تحولات آینده برویم. فکر میکنم بهتر آن است که در مدیریتها هم بیاموزیم که با احترام به مدیران گذشته، دوره جدید و مدیریت تازه را با امید به تحولات مفید با انرژی فراوان و شادی و نشاط آغاز کنیم و بخوانیم:
یا مقلّب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محوّل الحول و الاحوال حوّل حالنا الى احسن الحال (سعدی)
این دعا دعای تحول است، دعای تغییر است و از خدا میخواهیم که حال را به بهترین حال تغییر بدهد و روزگار ما را با خواسته خودش متحول کند. بادا که چنین باشد و تکاب خبر و تکاب افشار هم از دعای خیر شما 10 سال را سر پا مانده، تغییر کرده، و تحول پیدا کرده، و باز هم محتاج دعای خیر شما و تحولات جدیدتر و تازهتر در مسیری که شما دوست دارید هستیم.
به نام خدا نام مقاله : مدیریت سازمان های ورزشی تعداد صفحات : 4 مدیریت به معنی هماهنگی امکانات و منابع از طریق برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت و نظارت ، به طوری که هدف های مشخص تحقق پذیرید. مدیریت عبارت است از عمل تاثیر گذاری بر افراد به طوری
به نام خدا
نام مقاله : مدیریت سازمان های ورزشی
تعداد صفحات : 4
مدیریت به معنی هماهنگی امکانات و منابع از طریق برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت و نظارت ، به طوری که هدف های مشخص تحقق پذیرید.
مدیریت عبارت است از عمل تاثیر گذاری بر افراد به طوری که از روی میل و علاقه برای هدف های گروهی تلاش کنند.
رهبری موضوعی وسیعتراز از مدیریت است و مدیریت نوع خاصی از رهبری محسوب می شود که در آن تحقق اهداف سازمانی مورد نظر است . رهبری نیز برای تحقق هدفهایش ملزم است که با افراد و به وسیله افراد کار کند ، اما این هدفها لزوما اهداف سازمانی نیستند.
ابزارهای اصلی مدیریت عبارتند از :
برنامه ریزی
انگیزش
سازماندهی
کنترل
مسئولیت مدیرعبارت است از مجموعه ای از وظایف گوناگون و تعریف شده که بخشی از آن در حیطه مدیریت و سازمان و بخش دیگر در ارتباط با بیرون سازمان است.
مثل :تصمیم گیری ، برنامه ریزی ، تنظیم گزارش ، حضور در جلسات ، حضور در مراسم مختلف سازمان و ….
الف ) نقشهای متقابل فردی
1- تشریفاتی 2- رهبری 3- ارتباطی
ب) نقشهای اطلاع رسانی
1- گیرنده 2- نشر دهنده 3- سخنگو
ج) نقشهای تصمیم گیری
1- کارآفرینی 2- تشنج زدایی 3- تخصیص منابع 4- مذاکره کننده
1- هوشمندی
2- طراحی
3- گزینش
4- اجرا
مدیریت علمی از چه زمانی آغاز شد ؟
مدیریت علمی از ابتدای قرن بیستم همزمان با گسترش و نظریه اداری شروع و خیلی زود رشد و توسعه یافت. در رشد و توسعه این نظریه تیلور نسبت به سایر صاحبنظران سهم بیشتری داشته است.
دیدگاه های مدیریت علمی عبارتند از :
الف) به کارگیری و استفاده از روشهای علمی ، تجزیه و تحلیل و حل مساله درباره مشکلات و مسائل سازمانی
ب) مجموعه سازوکارها و روشهایی – همچون یک مشت حقه – برای تثبیت و بهبود کارآیی در سازمان
اصول مدیریت علمی از دیدگاه تیلور
تیلور در تحقیقات و آثار خود از مفاهیم زیر نام برده است :
سیستم دستمزد ، مدیریت کارگاه ، موارداستعمال سیستمها و روشها ، مدیریت کارکنان ، لزوم همکاری بین کارگر و مدیر ، دستمزد بالا به خاطر کار بیشتر ، تقسیم کار مساوی بین مدیر و کارگر ، کاربری اصل مدیریت به طور استثنا در کارگاه ، سیستم هزینه ، مطالعه روشها و متدها ، مطالعه زمان ، تاکید روی شغل مدیریت ، طرحریزی و نظارت و همکاری
تقسیم کار در سازمان
به عقیده تیلور تقسیم کاردر هر سازمانی امری ضروری است. بدین معنی که وظایف تعیین شده باید بین واحدها و مشاغل برای تحقق هدف معیین و ایجاد هماهنگی لازم تقسیم گردد.
انواع سازمان
- سازمان برحسب روابط حاکم بر آن
سازمان رسمی ، سازمان رسمی درواقع تشکیلات رسمی سازمان است که با پیش بینی دقیق ساختار فعالیتها و بر اساس هدف خاصی شکل گرفته و حدود و ظایف، اختیارات و سلسه مراتب سازمانی تعیین شده است .
سازمان غیر رسمی ، سازمان غیر رسمی به سازمانی گفته می شود که براساس طرح و برنامه از قبل تعیین شده به وجود نمی آید بلکه سلسه روابط و اشتراکات روحی و عاطفی بین افراد موجب شکل گیری آن است .
تفاوت سازمان رسمی و سازمان غیر رسمی
در سازمانهای رسمی:
مدیریت است که اعضا و کادر مورد نیاز خود را جذب می کند. ؛
ولی در سازمان غیر رسمی :
این افراد هستند که بر اساس علایق و نیاز های خود جذب سازمان غیر رسمی می شوند.
- سازمان برحسب نوع وظایف
سازمان صف ، سازمان صف به سازمانی گفته می شود که در ان هیچ واحد ستادی وجود نداردو بخشهای مختلف آن به اجرای برنامه های تدوینی و ابلاغ شده از طرف ستاد مشغولند.
• سازمانها و نهادهای ورزشی ایران
1. سازمان تربیت بدنی
2. تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش
3. تربیت بدنی وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری
4. کمیته ملی المپیک
5. تربیت بدنی وزارت کار، نیروهای مسلح و سازمانها
• وظایف قانونی سازمان تربیت بدنی…
برنامه ریزی در تربیت بدنی و ورزش
برنامه ریزی در تربیت بدنی و ورزش فرایند اتخاذ مجموعه ای از تصمیمات است برای انجام اقداماتی در خصوص تربیت بدنی و ورزش در آینده .
• پیش فرضهایی برنامه ریزی در تربیت بدنی و ورزش
الف ) تعریف نظام تربیت بدنی وورزش
ب ) تعریف برنامه ریزی در تربیت بدنی وو رزش
ج ) ساختار برنامه ریزی در تربیت بدنی وورزش
د ) چگونگی گرد آوری اطلاعات برای برنامه ریزی تربیت بدنی و ورزش
ه ) سیاستهای تو سعه کشور
• سازماندهی نظام برنامه ریزی
برای تدوین هر برنامه باید به بررسی عملکرد گذشته ، تبیین وضع موجود ، مشکلات و تگناها ، چشم اندازهای آینده ، و همچنین سیاستهای راهبردی و راهبردی اجرایی توجه شود.
به گزارش شریان، شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: این تصمیم در کمیته مشترکی که با حضور نمایندگان وزارت ورزش، معاونت امورزنان ریاست جمهوری و وزارت کشور در وزارت کشور برگزار شد، اتخاذ شده است.
وی افزود: در این کمیته آیین نامه جامعی در باره نحوه حضور زنان و خانواده ها در سالن های ورزشی تدوین شده ، ولی هنوز به تصویب نهایی نرسیده است واین آیین نامه دستورالعملی رابرای بسیاری ازرشته های ورزشی ونحوه حضور زنان و دختران و خانواده ها در ورزشگاهها و سالن های ورزشی مشخص کرده است.
معاون رییس جمهوری درامور زنان و خانواده ادامه داد : جلسات متعددی در وزارت کشور در خصوص حضور تماشاگران در مسابقات والیبال برگزار و به تایید نهایی هم رسید، اما هنوز ابلاغ نشده است.
به گفته وی، معاون آموزشی، فرهنگی وپژوهش وزیر ورزش و جوانان هم صحبتی که در باره تایید حضورخانواده ها در سالن های ورزشی کرده است، به این موضوع باز می گردد.
مولاوردی در باره آیین نامه جامع حضورخانواده ها در سالن های ورزشی ادامه داد:باید نحوه اجرای این آیین نامه مشخص شده و ساز و کار دقیق و مدیریت آن مشخص شود تا امکان اجرایی شدنش را فراهم کنیم.
وی در باره اینکه آیا در این آیین نامه رشته های مختلف اولویت بندی شده اند، گفت: این آیین نامه با یک چشم به همه رشته ها نگاه نمی کند، چون رشته ها متفاوت بوده و در برخی ازآنها حضور زنان ضروری نیست ، بنابر این اولویت بندی شده است .
مولاوردی دیروز نیز در مصاحبه ای با یکی از روزنامه های صبح اعلام کرده بود که شورای امنیت ملی با بسته پیشنهادی وزارت ورزش وجوانان ومعاونت زنان ریاست جمهوری برای ورود زنان به سالن های ورزشی موافقت کرده است.
وی افزوده بود: « نمی توان برای تمام ورزش ها حکم کلی صادر کرد، در حال حاضر ورود زنان به سالن های ورزشی شامل شنا، بوکس و فوتبال نمی شود، اما شامل والیبال، هندبال، بسکتبال، تنیس و... می شود. ورزش ها طبقه بندی شده و ملاحظات مختلف درنظرگرفته شده است. پس از بررسی فراوان، این نتیجه حاصل شد که ورود زنان به ورزشگاه ها هیچ اشکالی از نظر شرعی ندارد و باید سازوکار لازم برای حضور زنان فراهم شود.»
حالا، سه ماه تعیینکننده پیش روی مذاکرهکنندگان و ملتی است که به آنها اعتماد کردهاند که از استقلال و عزت ملی و خون شهدای این راه صیانت کنند. قطعا این سه ماه، آزمون همدلی و اجماع ملی برای ایستادگی در برابر حاصلجمع محاسبات استکبار جهانی در مذاکرات است.
گروه بینالملل مشرق - درباره مذاکرات هستهای و تفاهم صورت گرفته در لوزان که واکنشهایی از منتهیالیه خوشبینی تا انتهای بدبینی و متأسفانه در برخی موارد بیانصافی را به همراه داشته است، طرح چند نکته و تأمل در آنها ضروری به نظر میرسد:
- تیم مذاکرهکننده کشورمان با ترکیبی از باسابقهترین و زبدهترین دیپلماتهای وزارت خارجه و کارشناسان زبده فنی -پا به میدان سخت مذاکره با قدرتهای خودخوانده جهانی شدند تا تحریمهای ظالمانه این کشورها بر ضد مردم ایران را در بده بستانی قابل قبول رفع کنند. در اینجا فرصت پرداختن به اقتصاد مقاومتی و اینکه برای درونزا کردن اقتصاد کشور و ایجاد مصونیت در برابر تحریمها چه کردیم نیست. تنها بحث مذاکره است و آنچه قرار است داده شود تا ما به ازای آن، امتیازاتی ستانده شود.
همانطور که رهبر انقلاب هم در بیاناتشان در دیدار مردم قم (1392/10/19) میفرمایند: «ما قبلاً هم اعلان کردیم، قبل از این حرفها هم ما گفتیم [که] نظام جمهوری اسلامی دربارهی موضوعات خاصّی که مصلحت بداند، با این شیطان برای رفع شرّ او و برای حلّ مشکل، مذاکره میکند؛ معنای این آن نیست که این ملّت مستأصل شده است، ابداً.»
توقف در ایستگاه هستهای و خطر نرسیدن به مقصد
- در اهمیت فناوری صلحآمیز هستهای در ابعاد گوناگون آن از پزشکی و کشاورزی تا تولید انرژی پاک و همچنین ارزشهای استراتژیک یک دانش بومی در میان معدود کشورهای دارنده آن، شکی نیست. اما در تعدد مؤلفههای قدرت جمهوری اسلامی نیز نباید تردید کرد؛ چه اینکه فناوری هستهای هم وجهی از وجوه قدرت ایران اسلامی در منطقه غرب آسیاست. منطقه غرب آسیا یا به تعبیر استعماری آن خاورمیانه، امروز غرق در خون است. قطار تمدن بزرگ اسلامی که از ایران به حرکت درآمده و در کشورهای اسلامی نیز توقف داشته است، نیازمند نیروی محرکه است تا فریادرس ملتهای منطقه باشد. توقف در ایستگاه هستهای، خطر بزرگتری به همراه دارد و آن نرسیدن به مقصد و در پی آن از دست دادن داراییهای ژئوپلتیک ارزشمندتری است.
اتفاقی که در این مذاکرات تا کنون رخ داد و نشانههایی از آن در لوزان پدیدار شد، عبارتست از تثبیت حق - به ناحق نادیده گرفته شده - ایران در داشتن فناوری صلحآمیز هستهای در همه ابعاد آن و تضمین ادامه حرکت آن به سوی پیشرفت؛ هرچند سرعت این پیشرفت میتواند به تناسب متغیرهای وابسته متعدد، در برههای از زمان مانند سالهای گذشته بسیار بالا رود و تا غنیسازی 20 درصدی و بیش از آن هم پیش رود و در دورهای هم بنا بر مصالح دیگری، اندکی از سرعت آن - با حفظ ساختارهای آن - کاسته شود.
فراموش نکنیم، ساختارهای برنامه هستهای صلحآمیز ایران برچیده نشده و نخواهد شد و هر زمان بد عهدی مسبوق به سابقه غرب تکرار شود، مسیر طی شده به سرعت قابل بازگشت خواهد بود و این بار دیگر به غنیسازی 20 درصدی اکتفا نخواهد شد.
رهبر انقلاب در دیدار دانشآموزان (1392/08/12) میفرمایند: «این را هم توجّه داشته باشید، این مذاکرهای که امروز دارد انجام میگیرد با شش کشور - که آمریکا هم جزو این شش کشور است - فقط در مورد مسائل هستهای است و لاغیر. بنده هم اوّلِ امسال در مشهد مقدّس در سخنرانی گفتم [که] مذاکره در موضوعات خاص اشکالی ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن میخواهند مذاکره کنند، بکنند؛ ما هم بإذنالله ضرری نمیکنیم.
یک تجربهای در اختیار ملّت ایران است - که حالا من مختصراً عرض خواهم کرد - این تجربه ظرفیّت فکری ملّت ما را بالا خواهد برد؛»
خطوط قرمز؛ کمرنگ اما پابرجا
- آنچه از بیانیه لوزان دریافت میشود، حکایت از ایستادگی تیم مذاکرهکننده در برابر تداوم زیادهخواهی طرفهای مقابل دارد. از یاد نبریم که طرف مقابل با این نیت آمده است تا پیچ و مهرههای تأسیسات هستهای ایران را نیز باز کند. پس از توافق ژنو و مذاکرات حدفاصل ژنو تا لوزان، چانهزنی آمریکاییها بر سر 500 تا 1500 سانتریفیوژ فعال بود و غنیسازی در حد آزمایشگاهی، همراه با تعطیلی کامل سایت فردو و تعطیلی راکتور آب سنگین یا تبدیل آن به آب سبک. اما با پافشاری فرزندان انقلاب در مذاکره با زیادهخواهترین و مستکبرترین موجودیتهای جهان، هیچ یک از برنامههای دشمن برای آنچه نابودی برنامه هستهای میدانند، محقق نشده است.
در خطوط قرمز ترسیم شده برای مذاکرات هستهای از سوی رهبر معظم انقلاب چند نکته به چشم میخورد:
- حرکت علمی، هستهای به هیچ وجه نباید متوقف یا کند شود،
- مذاکره کنندگان ایرانی باید بر ادامه تحقیق و توسعه و پیشرفت هستهای پافشاری کنند،
- کسی حق مداخله بر روی دستاوردهای هسته ای را ندارد و کسی هم این کار را انجام نمیدهد،
- مسئولان باید در مورد دستاوردهای هستهای تعصب داشته باشند،
- مذاکره کنندگان کشورمان نباید هیچ حرف زوری را از طرف مقابل قبول کنند و
- روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران باید بصورت متعارف و غیر فوق العاده باشد.
همچنین خطوط قرمز دیگری هم در بُعد فنی ترسیم شد که مهمترین آنها عبارت بود از:
- ادامه فعالیت تمام سایتها و تأسیسات هستهای و عدم پذیرش تعطیلی آنها
- انجام غنیسازی در خاک ایران
- حفظ مواد غنیشده در خاک کشور
- حفظ تأسیسات فردو به عنوان جایگزین نطنز در شرایط اضطراری
- عدم پذیرش غنیسازی آزمایشگاهی
- ادامه تحقیق و توسعه بر روی ماشینهای پیشرفته
- حفظ ماهیت آب سنگین اراک و عدم تعطیلی آن
نگاهی به بندهای توافق لوزان نشان میدهد موارد فوق شاید نه به شکل ایدهآل، اما بطور نسبی محقق شده است. مرکز فردو همچنان به فعالیتهای مرتبط با برنامه هستهای و مجهز به سانتریفیوژ دایر و آماده غنیسازی - در صورت تغییر شکل تعامل با غرب - خواهد بود. راکتور اراک هم با بازطراحی - هرچند احتمالا زمانبر و هزینهبر - آب سنگین باقی خواهد ماند. غنیسازی در خاک ایران - در حجمی حدفاصل آزمایشگاهی تا صنعتی - ادامه خواهد یافت و پس از اجرای توافق ماشینهای پیشرفته ایران نیز که تحقیق و توسعه آن طبق بیانیه ادامه خواهد یافت، وارد چرخه غنیسازی میشوند.
هرچند ممکن کارشناسان و صاحبنظران درباره هریک از بندهای فوق تفاسیر مختلفی ارائه دهند، اما اجمالا در بیانیه لوزان، گذر فاحشی از این خطوط قرمز مشاهده نمیشود و تیم مذاکراتی با ظرافت بر روی این خطوط حرکت کرده است؛ گرچه سؤالاتی هم در برخی موارد از جمله چگونگی تأمین 190هزار سو نیاز کشور به غنیسازی قابل طرح است. همچنین در مورد تفاسیر ارائه شده از سوی آمریکاییها و تضمینهای لازم در مورد "لغو" همه تحریمهای مرتبط با برنامه هستهای، تدابیر و ایستادگی لازم باید اتخاذ شود.
تفسیرهای آمریکایی؛ تأکید بر اصل بیاعتمادی
- انتشار فکت شیت (یا برگه اعلام جزئیات) از سوی آمریکا، به مانند توافق ژنو، فضای دو قطبی را داخل کشور ایجاد کرد. در این مورد ضمن احترام به همه منتقدان باید گفت، طبق اصل بیاعتمادی حاکم میان ایران و آمریکا که مورد تأکید رئیسجهمور و وزیر خارجه کشورمان نیز بوده است، استنادات و مطالبات از تیم مذاکرهکننده باید بر مبنای آنچه که مقامات وزارت خارجه میگویند باشد نه بر مبنای تعاریف دشمن شماره یک نظام. استناد هر روزه به اظهارات مقامات آمریکایی و رسانههای صهیونیست و مقامات این رژیم جعلی برای حمله به مذاکرهکنندگان در واقع اعتماد به اظهارات دشمن برای محکوم کردن تیمی است که 18 ماه تلاشی قابل تقدیر داشته است و باید فرصت داد تا مسیر طیشده، تا چند ماه آینده به سرانجام خود برسد؛ آنگاه میتوان قضاوتی دقیق و منصفانه از عملکردها ارائه کرد.
از تفاهم تا توافق؛ آزمون سه ماهِ تعیینکننده
- آنچه در لوزان رخ داد، تفاهمی بود بر برخی اصول و اختلافات اساسی که طی مذاکرات 12 سال گذشته هرگز به راهحلی منجر نشده بود. اما در بیانیه لوزان طرفین بر راهحلهایی به اجماع رسیدند تا در زمان باقیمانده، جزئیات مورد اختلاف نیز به راهحل منتهی شود و مجموع قریب به 2 سال مذاکره، در توافق جامع، روی کاغذ بیاید.
درباره الزامآور بودن بیانیه باز هم به استناد کارشناسان حقوقی تیم مذاکرهکننده و شخص جناب ظریف وزیر امور خارجه، این چیزی بیش از بیانیه و اعلامیهای مطبوعاتی نیست و طبق گفته آقای عراقچی، همین موارد ذکرشده در بیانیه هم ممکن است در مذاکرات تغییر کند و هنوز هیچ چیز قطعی و نهایی نشده است. لذا، شائبه توافق دو مرحلهای - که اتفاقا مورد تأکید رهبر انقلاب نیز بوده است - ناشی از تفاسیری با رنگ و بوی سیاسی است. کما اینکه - برخلاف توافق ژنو که مصداق روشن یک توافق بود - در این بیانیه تنها مسیر پیشرو اعلام شده است و طرفین متعهد و ملتزم به اجرای تعهدی در ازای اقدامات طرف مقابل نشدهاند.
حالا، سه ماه تعیینکننده پیش روی مذاکرهکنندگان و ملتی است که به آنها اعتماد کردهاند که از استقلال و عزت ملی و خون شهدای این راه صیانت کنند. رهبر معظم انقلاب امسال را هم سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری کردند؛ تا با اجماع ملی و ایستادگی مذاکرهکنندگان به پشتوانه ملت، قدرتهای جهان را به شناسایی و احترام به حقوق هستهای و فناوری بومی صلح آمیز کشور وادار کنیم. قطعا این سه ماه، آزمون اجماع ملی برای ایستادگی برابر حاصلجمع استکبار محاسبات جهانی در مذاکرات است.
در پایان، رهبر انقلاب در دیدار دانشآموزان و دانشجویان (1392/08/12) میفرمایند: «یک تذکّر مهم و لازمی را بدهم: هیچکس نباید این مجموعهی مذاکرهکنندگان ما را با مجموعهی شامل آمریکا - همان شش دولت، بهاصطلاح پنج بعلاوهی یک - سازشکار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچّههای خودمان هستند، بچّههای انقلابند؛ یک مأموریّتی را دارند انجام میدهند. کار سختی هم هست [که] بر عهدهی اینها است؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که بر عهدهی آنها است انجام میدهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده میشود - که اینها سازشکارند، و مانند اینها - قرار داد؛ نه، این حرفها نیست.»
به هرجهت، رهبر انقلاب با توجه به عمق راهبردی در مسایل منطقه و همچنین اطلاع از اخبار ریز و دقیق در مذاکرات هستهای، چنین شعاری را برای سال جدید انتخاب نمودند و همین مسئله باید در چارچوب اصول منتقدین در نظر گرفته شود، از سوی دیگر، به صواب نزدیکتر است تا همه مردم ایران اعم از منتقد و غیره، قول و وعده مسؤولین درباره رفع یکباره همه تحریمهای هستهای را قبول کنند و منتظر بمانند تا عیار صداقت آمریکایی - غربی مقابل حسن نیت ایرانی در متوقف کردن موقت بعضی از دستاوردهای هستهای، سنجیده شود.
روز گذشته (یکشنبه 9 فروردین ) فینال مسابقات فوتسال جام قایقران سال 94 برگزار شد...
فینال مسابقات فوتسال جام قایقران امسال مابین 2 تیم یاران و روژهه لات روز یکشنبه 9 فروردین در سالن 2000 نفری شهدای تکاب برگزار شد و تیم یاران با ارائه یک بازی زیبا توانست رقیب خود را با نتیجه 1 ـ 7 شکست دهد و کاپ قهرمانی این دوره از بازیها را بالای سرببرد.
به تیمهای اول تا سوم این دوره از بازیها جوایز نقدی و کاپ قهرمانی اهدائ شد.
باسلام به برادرم استاد امیر رضوانی که در ادامه راه استاد محمد حسن رضوانی ما شاگردان کوچک را فراموش نکرده است درورد به استاد رضوانی که واقعا معلم اخلاق وادب هستید شاگرد شما امیر کوهستانی
نویسنده امیر و اسدا لله کوهستانی تهران تکابیهای قدیم
سلام سلامی به گرمای دلهای بهاری عید نوروزکه با شنیدن صدای نازنین غریبه ای که بعد از 33 سال برایم بوی پدر میدادتلفن محل کارم زنگ خورد مثل همیشه خواستم جواب ارباب رجوع را بدهم اما این یکی با بقیه صداها فرق میکردبا اینکه صدایش غریبه بود اما گرمای صدایش تنم را لرزاند چون بوی یه آشنای غریبه میداد. غریبه ای که بعد از 33سال مرا یاد دوران دبستان نوری تکاب برد. آری او گفت منم اسدالله(امیر) شاگرد پدرتان که استادمان بود. آری صداآوای یک مرد فرزانه تکابی را میداد که بوی پدر را از صدای دلنشینش استشمام کردم.آن مرد وفادار کسی نبود جز اسدالله(امیر) کوهستانی آری یک مرد با هزاران خاطره امیر جان من هم وقتی صدایت راشنیدم امیدی در دلم زنده شد که روزی پدرم هم از این پرواز به دیار غربت باز گردد. که همانا منادیش شما عزیز دلمامیر بزرگ کوهستانی باشی یاد ایام دبستان نوری با نادر پلنگی- گلناری- انعامی- رضویان- هاشمزاده- عبادیمحمد پور- بهادری- واعظ- لرستانی- دهقان- خانم اسلامی- اخوان- کیانی- هاشمی- احمدیان- قاضیان و خیلی ازعزیزان که در این مدرسه بودند و پدرم را از نزدیک دیده و شاگردش بودند منم به همه شاگردان پدر که همه آنها
این وب سایت تقدیم معلم اخلاق و دانشمند جاوید الاثر محمد حسن رضوانی باد که در جنگهای داخلی در شهرستان سنندج مفقود شد . یادش گرامی باد ونامش همیشه جاوید باد. , و یاد معاون مدرسه ای که در آن درس میخواندم مرحوم فرخ نصر الهی که همیشه بر لبانش لبخنی داشت و چهره ای مهربان وبیاد دبیر تاریخ و جغرافیم در مدرسه راهنمائی شریعتی مرحوم شهید حسن حاجیانپور
.شهرو یاد استاد عزیزم مرحوم سید عبدالرزاق رضویان که پایه گذار راهپیمائی های مدارس شهر تکاب در اول انقلاب بود. و یاد مرحوم معلم سید یحی رضویان یار دیرینه پدرم و مرحوم معلم عزیزمان حسین وظیفه و پهلوان بزرگوار نصرت اله نقدی عزیز مرحوم و همه معلیمین و فرهنگیان گمنام منطقه افشار من شهر تکاب این مرزوبوم آشنا سالها است
جان گرفته کشتی اندر شهر ما
پهلوانی باید اندر ورزش کشتی جوان
همچو تختی بایدت نامت نشیند بر دلان
رستمی و پرچمی هر دو شهید زنده اند
یادشان باقیست بر دلها چو زاد این مو طنند
ملکیان را اسوه باشد ملکیان
نی رود یادش ز دل چون نقش بسته بر دلان
داغ بر دلها نهاد اخلاق خوب قاضیان کند
دل از این جهان و گشت یار غازیان
چون بنی هاشم زنور هاشمی بود وبرفت
نوریان چون نور حق تابید و هم تابنده رفت
باب رضوان را گشودی ای امیر گشته ای بر دام پر دردان اسیر
چشم بر در کی نشان یابی زاو از پدر دوری و دل محزون او
و اما این وبلاگ بیاد تاریخ تکاب و اساتیدی چون پدر عزیزم و شهیدان گرانقدر منطقه وتمامی
دوستداران تاریخ اصیل شهرستان تکاب ایجاد کرده ام.
تكاب به معني آب باريكه و زمين كم آب است. منطقه تكاب داراي ده ها اثر تاريخي قبل وبعد از اسلام است كه از آن جمله ميتوان به تخت سليمان اشاره كرد كه در 45 كيلومتري شمالشرقي آن واقع شده است.
شهر باستاني شيز در آن مكان قرارداشت واحتمالاً به علت فعاليتهاي آتشفشاني كوه زندان در فاصله 105 كيلومتري تخت سليمان، ويران شده و آثاري از آن برجاي نمانده است. نام تكاب تا سال 1316 هجريشمسي تكانتپه (تپه پر ازخار) بوده است.
شهرستان تكاب از شمالغربي به هشترود،از شمالشرقي به زنجان،از طرف غرب به صائيندژ واز جنوب وجنوبغربي به سنندج وسقز واز طرف جنوب شرقي به شهرستان بيجار محدود است و وسعت آن 2523 كيلومتر مربع مي باشد.
بنا و يادمانهاي تاريخي
بالاخانه قزقپان سنگ
در 5 كيلومتري شمال غربي روستاي قزقپان سنگ در سينه كوهسنگي يك مناره جالب توجه وجود دارد كه امتداد آن به دامنه صخره منتهي مي گردد.
زندان سليمان
زندان سليمان بر روي كوهي قرار گرفته كه در قله آن دهانه بزرگي از يك آتشفشان غير فعال وجود دارد. ارتفاع اين زندان مخوف افسانهاي كه ديواره صخرهاي آن كاملاً عمودي است از يكصد متر بيشتر به نظر ميرسد و بویگاز تندي از درون اين چاه عظيم به مشام ميرسد.
زندان سليمان بيشتر به يك دهانه آتشفشاني خفته ميماند و وجود چشمههاي آبگرم معدني در روستاي احمد آباد درپاي همين كوه مويد اين نظر است.
قلعه تخت سليمان
تخت سليمان و مجموعه آثار باستاني و تاريخي آن يكي از مهمترين و مشهورترين مراكز تاريخ و تمدن ايران محسوب ميشود.اين مجموعه در ناحيه تكاب و بر روي يك بلندي طبيعي به ارتفاع 20 متر از سطح دشت احداث شده است.
كليه آثار آن درون يك حصار و ديوار بيضي شكل بنا شده ودر درون دشتي گسترده واقع شده است. حصار بيروني از سنگهاي لاشهاي به ابعاد مختلف و به ضخامت 5 متر، ارتفاع 14 متر و محيط بيروني 1200 متر بنا شده است.
لايه بيروني حصار از سنگهاي تراشدار نماسازي شده و داراي 38 برج دفاعي مخروطي شكل است. بناي ديوار و حصار بيروني متعلق به دوره ساساني است، ولي در دوره ايلخاني نيز ضمن مرمت پارهاي از قسمتهاي فرو ريخته ، دروازه جديدي در مجاورت دروازه جنوبي عهد ساساني احداث گرديد.
در اين مجموعه تاريخي محل شگفت انگيزي به نام زندان قرار دارد كه مشتمل است بر بقاياي معبدي از دوران ماقبل تاريخ و عهد ماد. در اطراف تخت سليمان آب گرمهاي جوشان و حتي چشمههاي سرد وجود دارند كه بسيار جالب توجه و ديدني هستنند. همچنين شكاف بزرگي كه در اثر زلزله پديد آمده از نكات ديدني تخت سليمان است.
قلعه سردار افشار (حسينعليخان افشار)
در ضلع شمال غربي مركز شهرستان تكاب، قلعهاي شامل سه بخش اندروني، بيروني و محل نگهداري احشام در يك مكان خيلي وسيع احداث گرديده بود. اين عمارت در زمان سلطنت ناصرالدينشاه قاجار توسط سردار حسينعليخان افشار در سال 1281 هجري قمري احداث گرديده.
قلعه اربابي يلقون آغاج (چهار باغ)
قلعه يلقون آغاج در اوايل حكومت قاجاريه، با نماي هشت ظلعي منظم در دو طبقه احداث گرديد و داخل عمارت را با كاشيهاي رنگين و نقاشيهاي با ارزش مزين نمودند.
قلعه رشيد الدوله (حسنخان افشار) دورباش
اين قلعه توسط رشيدالدوله در دوره سلطنت شاهان قاجار در ميان باغهاي انگور و درختان ميوه، احداث گرديده است.
دژ ساري قور خان
اين بنا از دوران پيشاز تاريخ، مركز تمدنهاي هزاره اول بوده و از عصر مادها تا دوره ساساني اقوام متعددي در آنجا سكونت داشتهاند. دژ به صورت پشته عظيم سنگي در حاشيه شرقي رودخانه سارق در 600 متري از دره سر بر آورده كه از همه طرف محفوظ و مجزاست و دستيابي به آن مشكل و به اين لحاظ جايگاه امني براي ساكنان آن در ادوار مختلف بوده است.
بقاياي برجهاي ديده باني و دخمههاي صخرهاي با حياط و آبانبارها به فرمهاي چهار گوش منظم و نا منظم و مدور و پلكانها و راهروهاي استوانهاي ارتباطي، قابل ملاحظهاي ميباشد. به احتمال قوي اين محل در دوره غارنشينان مورد استفاده بوده و اهميت خود را در ادوار بعدي نيز حفظ نموده است.
قلعه محمد حسين خان مير پنج دور باش
اين قلعه توسط محمد حسين خان مير پنج در دوره سلطنت شاهان قاجار در روستاي معتدل دورباش احداث گريده است و درحاشيه طولي يكي از ديوارهاي قلعه و قسمت بيروني آن آينه بزرگي نصب نموده بودند كه مشرف به گردنه زرينه اوباتو و دوراهي ديواندره بودكه حركت و عكسالعمل نيروهاي مهاجم و يورشگران را منعكس ميكرد.
دژ بلقيس
روي قلعه جنوبي كوه بلقيس استحكاماتي با نام متداول تخت بلقيس وجود دارد كه ويرانههاي آن در سال 1959 كشف گرديد. تاريخگذاري بنا را به دوره ساسانيان محتمل ميكند.
تپه مجيد
در فاصله 3 كيلومتري شمال شرقي بين تخت و دهكده تارهكند در حوالي قبرستان جديد تپهاي معروف به تپه مجيد وجود دارد كه بر روي آن سفالهايي از دوره ساساني بدست آمده است.
اين مكان وجود احتمالي محوطههاي مسكوني از دوره آتشكده را نشان ميدهد كه از نظر باستانشناسان محل گورهاي دسته جمعي تومولوسها مربوط به هزاره اول قبل از ميلاد است. مجموع گورهاي تومولوس كه به شكل تپه باستاني است، شامل چند هزار گور فرعي ميباشدكه يك گور اصلي را حلقه وار در ميان گرفتهاند.
جاذبه هاي طبيعي
آبهاي گرم احمد آباد
در فاصله 2 كيلومتري شمال غربي روستاي احمد عليا حفرههاي آبگرمي وجود دارد كه بنا به روايت گذشتگان خاصيت دارويي داشته و مورد استفاده عموم قرار ميگيرد.
در ميان چشمه هاي آبگرم احمد آباد در نقاط نزديك آبگرمها، حفرههاي پر از آب سرد نيز وجود دارد كه خاصيت دارويي داشته و مورد استفاده عموم قرار ميگيرد.
اين آبها بعلت داشتن املاح معدني گوناگون بعد از طي مسير در روي زمين رسوباتي به رنگهاي سفيد زرد مايل به نارنجي و در بعضي موارد كاملاً قرمز بر جاي ميگذارد.
غار كهريز
اين غار در كهريز تكاب واقع شده و قطر دهانه آن در حدود 2 متر و طول و عرض آن نيز 3 متر است.
چمن متحرك بدرلو (چمن گلي)
چمن گلي در كيلومتر 17 شمال شرقي شهرستان تكاب و در 3 كيلومتري شرق روستاي بدرلو از دهستان افشار بخش مركزي واقع شده است.
در داخل دره سبز، و درختان چنار و بيد و نيزار و چمن درياچهاي به قطر طبيعي تقريبي 80 متر و با جزيرهاي شناور مملو از ني بقطر 60 متر وجود دارد كه در اثر وزش باد به طرفين حركت ميكند.
زندان برنجه
زندان برنجه در 28 كيلومتري شمال شهرستان تكاب در روستاي برنجه ( برنجك) از دهستان چمن، بخش تخت سليمان و در دامنه كوهي معروف به طويله سليمان واقع شده است.
درياچه خسرو
در وسط آثار باستاني تخت سليمان درياچهاي كه عمق آن حدوداً 110 متر و ابعاد آن80در120 متر است وجود دارد. آب درياچه بصورت چشمه جوشان از اعماق زمين بيرون ميجوشد كه منظره بسيار جالبي دارد.
آب درياچه آهكي و نسبتاً ملايم و غير قابل شرب است و هيچ موجود زندهاي در آن وجود ندارد. وجود اين درياچه فيروزهگون در ميان قلعه و قرار داشتن قلعه در وسط يك سلسله كوههاي دايرهاي شكل، منظرهاي را به وجود آورده كه يكي از عجايب ديدني و تماشايي منطقه ميباشد.
اماكن زيارتي ومذهبي
مسجد جامع تكاب
اين مسجد در سال 1332 هجري قمري به دستور سردار حسينعليخان افشار در زمان سلطنت ناصرالدينشاه بنا گرديده است.
مسجد جامع روستاي اغولبيك
مسجدجامع روستاي اغولبيك به دستور يكي از اربابان محلي در سال 1332 هجري قمري احداث و هم اكنون بعد از گذشت چندين سال از قدمت آن بطور سالم و فاقد آثار ويراني مورد بهره برداري قرار ميگيرد.
كليساي چهار طاق
در شمال غربي و كيلومتر 36 شهرستان تكاب در روستاي چهار طاق پايههاي چهار ستون مخروبه وجود دارد كه در نزد اهالي به كليسا مشهور است. از نظر كارشناسان اين بنا مربوط به دوره ساسانيان بوده و به يك آتشكده شباهت بيشتري دارد. پايه هاي اصلي طاق خراب شده و اطراف آن كه در محل به كليسا معروف ميباشد توسط افراد سود جو براي گنج يابي به كلي ويران شده است.